השראת לידה כן או לא?

השראת לידה כן או לא?

dollarphotoclubהשראת לידה היא הפעלת לידה באופן מלאכותי כשאין תנאים ללידה. לעתים, השראת לידה נחוצה כשיש צורך רפואי לסיים את ההריון בגלל מצב שקשור באם או בעובר, אולם התופעה של בחירת יום הלידה וביצוע פעולות התערבותיות על מנת לגרום ללידה מאד נפוצה בארה"ב ולא רחוק היום שגם בישראל "יאמצו" את השיטה.

עד לא מזמן, כשלא הייתה שום סיבה רפואית המחשבה על השראת לידה הייתה מחשבה פילוסופית, האם להתערב במעשה אלוהים האם לקבוע לעובר מתי להגיע אל אוויר העולם. והאם יש לנו האמהות זכות לקבוע את הדרך שבה התינוק יוולד ואת המועד.

בסדנא של ג'נט באלסקאס, מי שחיברה את הספר "לידה פעילה" היא הדגישה כי התינוק בוחר את מועד הלידה שלו, ברגע שהריאות שלו בשלות הוא שולח "מסר" לאימא באמצעות הורמונים שמעידים שהוא מוכן לצאת אל אוויר העולם.

רק אז מתחיל מהלך הורמונלי, מעין שרשרת של ארועים שבסופם מתרחשת הלידה.

ומה קורה אם אנחנו כופים על התינוק את יציאתו אל אוויר העולם?

החשיפה של האם והתינוק להתערבויות נוספות גדלה באופן משמעותי והסיכויים להגיע לניתוח קיסרי, לידות מכשירניות ולידות ארוכות עולה בהתאמה. מבחינה פיזיולוגית, אנחנו, כנשות מקצוע יודעות שכשאין בשלות של הרחם, גם אם האישה תקבל כמויות גדולות של פיטוצין, לא יהיו רצפטורים שיקלטו את החומר ולידה לא תתפתח.

או, שאם יהיו מספיק רצפטורים ופיטוצין יעבוד ויכווץ את הרחם, התינוק וגם האמא יחוו צירים חזקים, סוערים וכואבים יותר בהכרח מאשר צירים שיגיעו עם אוקסיטוצין טבעי. ברוב המקרים, פיטוצין ואפידורל "הם חברים טובים", כלומר, אישה שהתחילה לקבל פיטוצין תקבל בשלב מסוים אפידורל.
מרגע שהיא תקבל אפידורל, הכאב שלה יעלם ואיתו גם האנדורפינים שהיא הייתה אמורה להפריש ולעזור לתינוק שלה בדרכו אל אוויר העולם. באופן פרדוקסלי, דווקא התינוק חווה צירים חזקים במיוחד, לעתים ללא הפוגות ולעתים אף מתקשה להתמודד איתם ומציג האטות בדופק.

ענת תל אורן, מיילדת בית טוענת כי "תינוקות לא מתאבדים", כלומר, לתינוק יש את היכולת לווסת את רמת וכמות הצירים, כי גם הוא מפריש אוקסיטוצין. לטענתה, תינוק לא יעשה לעצמו צירים שהוא אינו יכול להתמודד איתם. אולם, כשהצירים מגיעים ממקור חיצוני, לתינוק אין את היכולת לשלוט בתהליך ולכן הסיכוי להגיע להתערבויות נוספות בלידה עולה בהתאמה.
אבל מה קורה מבחינה הורמונלית???

ישנם גורמים הורמונליים שעד עתה חוקרים לא נתנו להם את הדעת.

אנחנו, נשות המקצוע יודעות כי מתן פיטוצין בלידה, מדכא יצור של אוקסיטוצין טבעי, העלייה בשיעורי האוטיזם שלחה את החוקרים לבדוק את הסיבה לכך. מחקר חדש שמתקיים בימים אלו בודק את הקשר בין פיטוצין ובין אוטיזם.
אני כותבת את המילים הללו ומתחבטת עם עצמי עד כמה לשתף בידע הזה את הזוגות שמגיעים אליי להכנה ללידה וליווי בלידה.
עד כמה לחשוף אותם למידע שעלול להפחיד אותם כשאני יודעת שזאת המציאות שהם יפגשו בחדר לידה.

הסרט של ריקי לייק "the business of being born " מציג את המציאות הקשה של השראות לידה בארה"ב.
כשנשאלות הרופאות מתי ראיתם לידה פיזיולוגית? התשובה שלהן היא hardly ever.
התרבות שבה אנו חיות, המרדף אחר הזמן, הקריירה, הכסף והשליטה מובילים אותנו לרצות לשלוט בכל דבר בחיינו.
אני מניחה שהצורך שלנו בשליטה בחיים, מוביל אותנו לנסות ולהגיע גם לשליטה בתהליך הלידה, מבלי להתייחס להשלכות שיכולות להיות הן על האמא והן על התינוק.
מאת: סיון אופירי

הצטרפי אלינו ורכשי מקצוע עם המון נתינה ושליחות

לרשימת הבוגרות במכללת ללדת מכללה ארצית המובילה למקצועות הלידה, ותהני מסטאז' בתשלום 077-2201170
קורס משולב דולות ומדריכות הכנה ללידה
חושבת שאת מתאימה ללימודים אצלנו?
צרי עמנו קשר ונשמח להגשים לך את החלום 077-2201170

    • אשמח לקבל עידכונים ממכללת ללדת